Stretching Global Actif

Stretching Global Actif is een originele rekmethode die zich van de klassieke stretching onderscheidt omdat het zich baseert op vijf principes die afkomstig zijn uit de “Global Postural Re-education” (Phr. SOUCHARD):

 

–  de totaliteit,

–  de ademhaling,

–  de spier op de drie ruimteniveaus rekken,

–  de compensaties corrigeren,

–  de samentrekking van de spier in zijn excentrische positie.

 

Het is een originele en succesvolle methode die zich richt tot iedereen die leniger wil worden om zo de kwaliteit van het leven van elke dag te verbeteren en in het bijzonder tot wie sport beoefent, als liefhebber of professioneel, en zijn prestaties wil verbeteren zonder voortdurend blessures op te lopen.
Om die reden wordt de methode ook bij sport op hoog niveau toegepast.

Cursus SGA

Niets zo goed om in vorm te blijven als een wekelijkse cursus SGA!

Zoek op onderstaande kaart een cursus bij u in de buurt:

Heeft u een SGA-opleiding gevolgd en wil op bovenstaande kaart vertegenwoordigd zijn? Klik dan op onderstaande link en vul het formulier in:

 

Mijn SGA-cursus toevoegen

SGA-opleidingen

U hoeft niet noodzakelijk een RPG-opleiding te hebben gevolgd om een cursus SGA te volgen. De opleidingen SGA zijn toegankelijk voor kinesisten, coaches, sporttrainers, lesgevers lichamelijke opvoeding, …

Na drie opleidingsdagen bent u in staat om op efficiënte manier stretchingsessies volgens de SGA-methode te leiden voor mensen die lenig willen blijven of willen worden en die zo hun levenskwaliteit willen verbeteren. U kan sporters van (al dan niet) hoog niveau gerichte rekoefeningen laten uitvoeren om hen te helpen hun prestaties te verbeteren en herhaaldelijke blessures te vermijden.

De vzw RPG België organiseert 2 opleidingen per jaar. Bekijk de data van de volgende opleidingen in de agenda onder de tab “SGA”.

SGA-opleidingsprogramma
Dag 1

 

Ochtend

 

Voorstelling

 

Theorie

  • Verschillen tussen statische en dynamische spieren.
  • Uitleg over de verschillende morfotypes.

 

Praktijk

  • Analyse van de voor- en achterspieren.
  • Analyse van de 6 zones
  • Auto-posture voor de ademhaling, met twee
  • Retractietest

 

Namiddag

  • Uitleg van de houdingen die bij SGA worden gebruikt.
  • Een houding aanleren in een groepssessie.
  • Inleiding tot de eerste rekhouding van de voorste spierketen, op de grond met gebogen, opgespannen armen.
  • Uitleg over de invloed van het bekken op de houding van de wervelkolom.
  • Différentiële test voor de retractie van de spieren van de onderste ledematen.
  • Rekhouding van de achterste spierketen, op de grond met gebogen, opgespannen armen.
Dag 2

 

Ochtend

 

Theorie

  • Uitleg over de 5 principes die SGA onderscheiden van analytische rekoefeningen.

 

Praktijk

  • Rekhouding voor de achterste spierketen in zittende houding.

 

Namiddag

  • Analyseren en herkennen van de retracties bij de bovenste ledematen.
  • Keuze van houdingen voor de bovenste ledematen.
  • Houding van de bovenste ledematen (open en gesloten).
  • Voorovergebogen houding (verschil tweelingspieren, scholspier, hamstrings, bilspieren).
Dag 3

 

Ochtend

 

Theorie

  • Voor- en nadelen van sport
  • Decodering en analyse van de specifieke bewegingen bij verschillende sportdisciplines (tennis, voetbal, hardlopen, …).
  • Belang van de praktijk van SGA bij repetitieve beroepsbewegingen.

 

Praktijk

  • Houding rechtop tegen de muur.
  • Asymmetrische houding van de onderste ledematen.

 

Namiddag

  • Herhaling en beantwoorden van vragen.
  • Sessies geleid door verschillende stagairs.
  • Toepassing van SGA in de wereld van de topsport.
  • Hoe omgaan met een topsporter die intensieve krachttraining gewend is.
  • Gedetailleerde analyse van de morfologie van een sporter.
  • Analyse van een overbelast spierstelsel bij het beoefenen van de betrokken sport.
  • Uitleg over de 3 tabellen:
    • persoonlijke tabel.
    • tabel met de nadelen.
    • tabel met de benodigdheden.
  • Toepassing van SGA in de beroepswereld.
  • Analyse van de spiergroepen die verstijven door een aangehouden positie tijdens het werk en van de spieren die door repetitieve beroepsbewegingen overbelast raken.